Llum a la foscor de la casa gran

Per
Joan Garriga i Tomàs Carandell
Gràfics
Pau de Ribes

Comparteix aquest article

Al nostre poble, l’equip de govern municipal és, des de fa molts anys, del mateix color. Gràcies a uns bons resultats electorals continuats, el PSC s’ha mantingut en solitari al capdavant del govern municipal durant vint-i-quatre anys. Aquesta permanència, trencada solament uns dos anys, en majoria absoluta ha significat l’assentament a l’Ajuntament d’una estructura organitzativa i política concentrada de ple en el partit, fins a límits molt per sobre de les mitjanes del país.
Façana Ajuntament de Ribes
Façana de l’Ajuntament de Ribes

Al nostre poble, l’equip de govern municipal és, des de fa molts anys, del mateix color. Gràcies a uns bons resultats electorals continuats, el PSC s’ha mantingut en solitari al capdavant del govern municipal durant vint-i-quatre anys. Aquesta permanència, trencada solament uns dos anys, en majoria absoluta ha significat l’assentament a l’Ajuntament d’una estructura organitzativa i política concentrada de ple en el partit, fins a límits molt per sobre de les mitjanes del país. Això ha comportat unes singularitats molt importants en la governabilitat municipal, propiciant una gran concentració de poder polític, alhora que, en la població, s’accentuava cada cop més un comportament metropolità en la comunitat i un desconeixement més gran del mateix ajuntament. Singularitat que podem observar tant en la representativitat institucional, el 62% en un sol grup municipal, com en la gestió política on de les 13 regidories obtingudes, a més de l’alcaldia, 10 tenen dedicació de treball retribuït a l’Ajuntament. Amb una presència notable de persones contractades amb càrrec de confiança política. Com també, alta concentració en càrrecs de representativitat com són Diputació, Consell Comarcal o entitats mancomunades supramunicipals, fins ara mai vista.Amb el canvi recent d’alcaldia i l’aprovació del pressupost municipal i de les taxes i impostos, hem cregut oportú donar una ullada per dins del què és i disposa l’Ajuntament.

EL PRESSUPOST MUNICIPAL UNA EINA COMPLEXA PERÒ NECESSÀRIA

Desgranar, per no dir entendre, uns pressupostos municipals com els de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes no és fàcil. I no ho és tant pel seu volum com per la complexitat mateixa de l’estructura municipal i el seu llenguatge. El municipi de Sant Pere de Ribes, amb una població de 32.121 persones, ocupa ja un lloc destacat dins la llista de municipis del país, concretament el lloc 44. Malgrat tot, però, la informació dels pressupostos municipals és del tot important per poder fer-nos un fotografia del que s’hi baralla a l’Ajuntament i la importància que tenen en àmbits molt concrets de la nostra població. Conèixer els pressupostos municipals és important per diverses raons fonamentals que afecten la vida quotidiana dels ciutadans i la governança local. El pressupost municipal mostra com es gestionen els recursos públics i on es destinen els impostos pagats pels ciutadans. Ens hauria de permetre saber quines són les prioritats del govern municipal sobre sanitat, educació, infraestructures, cultura, medi ambient o patrimoni. La qualitat dels serveis públics, com són els serveis socials, la neteja dels carrers i places, està determinada en els pressupostos. La seva informació, el seu coneixement són bàsics per saber-ne el funcionament i la seva relació amb les necessitats de la comunitat. I és sota aquests criteris que hem volgut donar una ullada als pressupostos de 2025 aprovats fa poc pel ple municipal.

Decoració indiana
Pressupost Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Decoració indiana
Pressupost despeses 2025 Ajuntament de Sant Pere de Ribes

LA PARTIDA PRESSUPOSTÀRIA ES DISPARA

El pressupost de Sant Pere de Ribes de 2025 aprovat amb el vot favorable del Psc, Junts, Fem Poble, Vox i l’abstenció de Um9-Cup-Construïm és de 37.368.519,73 €, i un augment de 1,953,183,28 € respecte al de 2024. Dues legislatures enrere, l’any 2015, el pressupost de l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes va ser de 23.805.526 €. Això significa que, en poc més de deu anys, el pressupost ha crescut més del 50%, mentre el creixement poblacional no arriba al 10%. Aquest important augment dels es pot atribuir a l’augment progressiu d’impostos i taxes, i també a les transferències i subvencions provinents d’altres administracions.

Decoració indiana
Evolució del pressupost 2015-2025

FER UN PRESSUPOST ÉS MÉS QUE REPARTIR

L’Ajuntament, amb els pressupostos presentats i aprovats, té previst doncs uns ingressos de més de 37 milions d’euros. La variació de prop de dos milions respecte al pressupost anterior de 2024 els pensa obtenir a través de l’augment de taxes i d’impostos per un import d’1.136.139,09 € i la resta de transferències de l’estat (aportacions d’altres administracions i subvencions).

Pel que fa a despeses, el capítol 1, que és el de personal és la despesa més important, ocupa un 42% del pressupost total amb més de 15 milions d’euros. El capítol 2 de despeses corrents en béns i serveis i la contractació de serveis externs ocupa un 36,5% amb 13.610.840,01 €. i presenta un increment respecte el 2024 d’1.101.829,81 €. Les partides més importants beneficiàries d’aquest increment són Serveis Socials, amb 135.000 € per cobrir l’augment en el Servei d’Atenció a la Dependència (SAD) i 132.000 per a les llars d’infants i benestar emocional. També inclou una partida de 180.000 € per esports i 170.000 € per promoció econòmica, fires i altres. El capítol de transferències corrents ocupa el 17,4%, amb més de 6,5 milions d’euros, i presenta un increment respecte a l’anterior 2024 de 233.024,46 €, que donen cobertura als serveis de la Mancomunitat amb cent cinquanta mil euros i programes del Servei d’Ocupació per un import de cinquanta mil. El capítol 6, el que són inversions reals, és de poc més d’1 milió d’euros, del que el gruix també és en equipaments esportius. Capítol que, altres anys, es veia compensat en el pla de reactivació, amb romanents, però que, en aquesta vegada, també hi ha menys marge, ja que la quantitat de romanent que ha mobilitzat el pla de reactivació és més baix que altres anys. Seguint el mateix esquema que el presentat pel govern municipal en el ple municipal, el pressupost el conformen cinc programes de despeses: Serveis Públics Bàsics, Actuacions de Protecció i Promoció Social, Producció de Béns Públics de Caràcter Preferent, Actuacions de Caràcter Econòmic i Actuacions de Caràcter General. Aquests programes agrupen en cadascun les partides del pressupost que els corresponen, ja siguin del capítol I, II o altre. És a dir, corresponguin a personal del departament, a costos de servei, material o inversions. D’aquesta manera, pots fer-te una idea més correcta del que es baralla en cada àmbit de cultura, d’esport, de governació, etc.

ELS INCREMENTS SÓN FRUIT DE L’AUGMENT DE COSTOS DELS SERVEIS QUE S’EXTERNALITZEN MÉS QUE UN INDICADOR DE COMPROMÍS POLÍTIC O UNA MILLORA PALPABLE DEL SERVEI

Decoració indiana
Les grans externalitzacions

PRESSUPOST 2025 PER PROGRAMES

ELS PRESSUPOSTOS ENS AJUDEN A CONÈIXER EL GRAU DE COMPLIMENT EN LES PROMESES FETES I COMPROMISOS EN BASE ALS PROGRAMES SOCIALS I PROJECTES PRESENTATS. UNA VISIÓ DE CAP A ON VA EL NOSTRE MUNICIPI

Decoració indiana
Pressupost 2025 per programes

SERVEIS PÚBLICS BÀSICS

Compren àmbits importants com Seguretat i mobilitat ciutadana, Habitatge i Urbanisme, Benestar Comunitari i Medi Ambient. Com podem observar en el quadre 5, les partides en despeses més importants se les emporta el capítol de personal en seguretat, és a dir la Policia Municipal amb 3.635.162,79€, i Urbanisme amb 1.395.462,29 €.
La recollida de brossa i residus amb 3.893.888,50 € sent una gran despesa amb més del 10,4% del pressupost total. La partida de Medi Ambient de 224.295,58 € no contempla altra actuació que el pagament de personal.

PROTECCIÓ I PROMOCIÓ SOCIAL

Pel que fa a les actuacions de Protecció i Promoció social, l’import total ascendeix a més de 5 milions d’euros, que es poden desgranar, sobretot, per una banda, en el personal que conforma els Equips Bàsics de Serveis Socials i Ocupació amb 2.592.017 € i per l’altra banda prop de 3 milions d’euros que es destinen a serveis i recursos externs que depenen del departament (Casals d’avis, Centres Oberts, Servei d’Atenció Domiciliària, etc.).

BÉNS PÚBLICS DE CARÀCTER PREFERENT

On trobem les despeses relacionades amb sanitat, educació, cultura i esport amb 8,077.495,55 €, els increments més significatius els trobem en esport i promoció econòmica, amb prop de 2 milions d’euros cadascun. Per altra part, sorprèn el manteniment de les partides en polítiques d’emancipació juvenil, culturals i nul.la en inclusió social, malgrat tenir una regidoria per aquest propòsit. En el capítol 6 d’inversions reals, la partida puja prop d’un milió d’euros, el gruix dels quals són en equipaments esportius.

ACTUACIONS DE CARÀCTER ECONÒMIC

Aquest programa d’actuació que agrupa les actuacions proposades en el camp del sector primari (agricultura) el comerç i turisme, transport públic i altres actuacions econòmiques com societat de la informació, s’hi observa un total d’assignació de 942.562,13 €. Dels quals més del 80% són per béns i serveis contractats per a fires i mercats.

ACTUACIONS DE CARÀCTER GENERAL

Pel que fa a aquest programa, inclou les despeses relacionades amb els òrgans de govern amb un total de gairebé un milió d’euros, que detallarem més endavant, i les que tenen a veure amb els dos grans departaments de seguiment i fiscalització, Secretaria i Intervenció.

CLARS I OBSCURS DEL PRESSUPOST MUNICIPAL

Els pressupostos ens ajuden a conèixer el grau de compliment en les promeses fetes i compromisos adquirits en base els programes socials, els projectes presentats o iniciatives proposades i, en conjunt, saber cap a on va el nostre municipi. Un dels grans anunciats de l’equip de govern en la presentació i defensa dels pressupostos recollits per la premsa era:

Es tracta d’un pressupost que té com a objectiu garantir els drets i la igualtat d’oportunitats de la ciutadania. Així, pretén consolidar i continuar avançant en els objectius marcats en els darrers anys adreçats a polítiques i accions que es disposin al servei de les persones. En aquest sentit, més del 50% de la despesa generada per l’ajuntament es dedicarà a prioritats com l’habitatge, els serveis socials o l’educació.
Un cop sumades les partides aprovades referents a habitatge, serveis socials i educació situen aquestes en un 33% de la despesa total, molt per sota del que ha publicitat el govern, tot hi incloure urbanisme i ocupació.
Cal anar amb compte també amb els anunciats de l’equip de govern que indiquen un increment de les partides com:
El capítol de despeses corrents en béns i serveis per a l’any 2025 ascendeix a un total de 13.626.640 euros, que suposa un increment d’1.095.184 euros respecte a l’any 2024.

El capítol de despeses de transferències corrents puja a 6.511.361 euros, proposant un increment de 217.225 euros respecte a l’any 2024. Els increments més significatius serien: per a Serveis Socials (31.000 euros) per a nous convenis; Cooperació Internacional (8.500 euros) per donar compliment al Pla Director: l’actualització per donar cobertura als serveis que presta la Mancomunitat (150.000 euros); Habitatge per a temes de gestió (8.000 euros), i els Programes d’Ocupació del Consell Comarcal del Garraf (50.000 euros).

Sense menysprear la voluntat política de mantenir el servei i, fins i tot, de potenciar-lo, sovint, bona part dels increments són fruit de l’augment de costos del servei normalment contractat amb empreses externes en la renovació del conveni, que no pas un indicador de compromís polític, ni una millora palpable d’aquest. Aquest fet és i està molt generalitzat, sobretot en els serveis socials i l’atenció a les persones.

El pressupost municipal, juntament amb les ordenances fiscals i pla de reactivació que proposi el govern, haurien de poder donar una mostra clara de quines són realment les voluntats polítiques i prioritzacions proposades més enllà de les notes de premsa i les memòries d’alcaldia. El fet és que, en els pressupostos aprovats, i malgrat que en el ple municipal tant el govern com els grups que li van donar suport justificaven la seva aprovació perquè contenia voluntats expressades, costa de trobar en la globalitat de les partides, propostes concretes. Fins i tot, en el capítol d’inversions reals on es detallen actuacions concretes, aquestes queden amagades en partides que, tot i ser considerables, no diuen gran cosa. Com seria el cas dels 320.000 € corresponents a pressupostos participatius, els 250.000 € de millores en instal·lacions esportives o el 100.000 € de millores en habitatge i patrimoni que, malgrat ser-ne guanyadores en la participació dels pressupostos, no tenen garantida la seva execució ni tenen per si mateixes el suport o compromís polític del govern municipal.

Tampoc apareix en el pressupost la voluntat per part del govern de donar resposta a propostes reclamades per voluntat popular, com és el cas de Ràdio Ribes, o que permetin obrir el debat sobre el model de recollida de residus tot i que la partida econòmica en despesa ocupa com s’ha dit 3.893.888,50 €, el 10,4% de tot el pressupost. El model i planejament urbanístic no tenen cabuda i tot apunta a un continuisme. Ni rastre tampoc dels grans projectes anunciats en lletra gran a la premsa comarcal i la propaganda oficial com són o millor eren, la remodelació del LOCAL, Can Pau Roig, el nexe cultural que van dir que farien al Castell i Sant Pau.

Com tampoc cap aposta per la municipalització de serveis, l’habitatge cooperatiu, la reactivació del Mercat la Sínia, que són temes debatuts en plenàries de l’Ajuntament. Altres propostes recollides per l’Alcaldia o la regidoria competent no figuren en la proposta aprovada, no hi ha cap referència a debats proposats com el d’un nou cementiri i tanatori municipal, plans de comunicació local, consell d’emergències o estudis i anàlisi del patrimoni municipal.

SOBRE ELS PL ANS DE REACTIVACIÓ MUNICIPAL

L’any 2014 el govern municipal, que llavors estava format per Um9- Cup i CiU-Via va posar en marxa el primer Pla de Reactivació Social i Econòmica al municipi. Les intencions, en aquell moment, eren de mobilitzar tot un seguit de recursos econòmics i humans per donar resposta a una realitat de crisi al municipi, duent a terme un seguit d’actuacions emmarcades en uns criteris socials i d’actuació amb l’objectiu de revitalitzar el teixit productiu i donar sortida a les necessitats socials dels veïns i veïnes. En aquell primer Pla de Reactivació, que es va plantejar per al 2014-2015, la dotació econòmica va ser de més de 4 milions d’euros.

TAMPOC APAREIX EN EL PRESSUPOST LA VOLUNTAT PER PART DEL GOVERN DE DONAR RESPOSTA A PROPOSTES RECLAMADES PER VOLUNTAT POPULAR COM ÉS EL CAS DE RÀDIO RIBES

Tot i l’arribada a l’alcaldia el 2015 d’Abigail Garrido i el PSC, el govern municipal va continuar apostant per la confecció de plans de reactivació econòmica. Any rere any, però, a mesura que augmentaven les quanties que es destinaven a aquest objectiu, arribant a realitzar-se modificacions de pressupost per valor de 15 milions d’euros, s’anaven perdent i desdibuixant els criteris i voluntats que havien de governar un pla d’aquestes característiques, convertint-se més aviat en un pla d’inversions. El cert és que, en els darrers anys, s’han mobilitzat grans quantitats econòmiques en petits i grans projectes d’inversió, però amb un procediment (aprovant plans bianuals) que fa difícil el seu seguiment i rendiment de comptes, i sense que es pugui trobar cap informació detallada al web municipal.

Decoració indiana
Comerç del municipi

L’ENFRONTAMENT ENTRE EL GOVERN I LA INTERVENCIÓ MUNICIPAL

Una altra situació que ha sigut notícia en l’àmbit municipal els darrers temps ha estat l’enfrontament obert entre la intervenció municipal i el govern amb relació a la gestió de l’Ajuntament. Es tracta d’un conflicte que ja fa uns anys que es va desenvolupant i que, amb la seva complexitat, està tenint greus conseqüències en el dia a dia de l’Ajuntament, més enllà que sovint sembla que sigui l’excusa a imputar qualsevol error.

L’INTERVENTOR POSAVA EN RELLEU QUE EL GOVERN MUNICIPAL HAVIA IMPULSAT L’ESTABLIMENT D’UNA “INTERVENCIÓ B” DEDICADA A SUPLIR LA SEVA TASCA I LIMITANT EL CONTROL DE LA DESPESA ORDINÀRIA

Tot amb això, cal tenir en compte que la intervenció, encarregada de dur a terme la fiscalització de l’activitat de l’Ajuntament, en successius informes ha posat en relleu que s’estarien cometent de forma sistemàtica pràctiques contràries al bon govern i, fins i tot, contràries a la legalitat. Per exemple, en l’informe de control financer del pressupost de 2025, l’interventor municipal posava de relleu una actuació per part del govern municipal que, per una banda, impossibilita el desenvolupament de la seva feina, i per l’altra podia estar cometent algunes irregularitats, arribant a qualificar de mala praxi en l’ús regular de fons públics. També destacava que el govern municipal havia impulsat l’establiment d’una “Intervenció B” dedicada a suplir la seva tasca i un seguit d’accions per interferir la seva feina, provocant una limitació en el control de la despesa ordinària i especialment la vinculada al personal.

Però no coneixem en profunditat el que aquest conflicte obert implica en el dia a dia de l’Ajuntament ni quina és la perspectiva de solució del mateix.

CASA DE LA VILA, LA CASA GRAN

El personal de l’Ajuntament el conformen en l’actualitat 258 persones, de les quals 148 són funcionàries i 132 personal laboral. Ocupa el 42% en l’apartat de despeses dins el pressupost municipal, amb aquest nombre de persones configura l’Ajuntament com una gran empresa a raó del nombre de treballadors i importància en l’activitat del municipi.

Hi ha diferents tipus d’empleats a l’administració local. Els funcionaris, que entre altres, són persones que estan vinculades a l’administració pública per una relació estatutària regulada, tenen una relació fixa amb l’administració i han superat un procés selectiu. Els empleats laborals tenen un contracte de treball fix o no i presten serveis retribuïts per l’administració pública. El conveni col·lectiu engloba la totalitat del personal laboral i l’assimilació del règim jurídic del personal laboral al del personal funcionari en tot el que permeti la seva especial naturalesa i condició, de conformitat amb la normativa vigent.

L’estructura de la plantilla del personal contempla les diferents classificacions:
De la totalitat de la plantilla 22 pertanyen al grup A1, personal d’escala superior i nivell tècnic superior . És a dir, secretari, tresorer, gerents, arquitectes, advocats, enginyers, psicòlegs i alguns tècnics superior.

Al Grup A2 s’hi troben 64 persones. Inspectores, tècnics mitjans de servei a les persones, de cultura, informàtics, arquitectes tècnics, treballadores socials i professors.

El grup C1 amb 103 persones, aplega part del personal administratiu de 1a de l’administració general, alguns tècnics i delineants i auxiliars de biblioteca, sergent de la policia municipal i monitores del SEFED.

El grup C2 hi figuren 38 persones hi trobem la resta del personal administratiu de l’administració general amb categoria d’auxiliar, l’encarregat i oficials en obres i jardineria.

El grup AP de 31 persones correspon al personal de conserge i oficials de 2a.
A tall d’exemple diguem que mentre que una plaça del grup A1. De Gerent Municipal, segons publicació penjada pel mateix ajuntament, té una retribució bruta de 57,053,26 €/anuals. Un agent de carrera base la té sobre els 32.000€/anuals, una auxiliar administrativa base sobre 24.000 €/anuals i un conserge base entorn els 20.000 €/anuals.lics

EL COST DELS ORGANS DE GOVERN

El cost global dels òrgans de govern, la suma d’allò que cobren els membres de l’equip de govern per exercici del seu càrrec, amb dedicació exclusiva o parcial, més les assignacions que reben els regidors del que no tenen dedicació plena o exclusiva i la resta de regidors és de 987.766,18 € en el pressupost de 2025 i ocupa un 2,6% en l’apartat de despeses globals. Aquesta partida també inclou el pagament a alguns organismes com la Televisió Comarcal, la Federació Catalana de Municipis o l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà.

Desglossada la partida i d’acord amb el que va aprovar el ple municipal, aquestes són les retribucions, amb dret a l’alta en la seguretat social: alcaldessa, dedicació exclusiva; 50.791,16 €/anuals. 7 regidors/ ores dedicació del 75%: 32.463,34 €/anuals. 3 regidors/ores dedicació del 60%; 25.970,56 €/anuals. Això suma un total de mes de trescents mil euros anuals.

Les assignacions pels regidors del govern que no tenen dedicació plena o exclusiva i la resta de regidors municipal, per assistència als òrgans municipals és de 200 € al Ple i 65 € a les diferents comissions. Les assignacions als grups municipals són de 375,50 €/mensuals per grup i 309,23 €/mensuals per a cada un dels regidors del grup.

Decoració indiana
ÒRGANS DE GOVERN I COST POLÍTIC

EL VESTIT A MIDA DEL PSC

El cost polític del govern del PSC, ha estat objecte de debat sovint en els plens municipals, sobretot per part de UM9/ Construïm/CUP, que ha mostrat la seva disconformitat i ha posat damunt la taula la necessitat de debatre aquest aspecte en la línia de saber si és aquest realment el cartipàs municipal que ens mereixem.

Els bons resultats obtinguts pel PSC a les municipals li van atorgar 13 regidories de les 21 que té l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes. La comparativa amb altres ajuntaments de la comarca ens mostra una clara tendència a l’alça en el cost polític i un biaix important pel que fa a la dedicació amb retribucions. El partit governant té 11 persones amb dedicació i retribució, algunes amb una difícil explicació a la fracció de temps dedicada. Amb pocs anys, el cost polític d’aquestes dedicacions ha augmentat igual que el nomenament de gerents i homes de confiança, fins a duplicar-se i estan per sobre de les de la resta de poblacions de la comarca. Sitges, amb un pressupost molt per sobre del de Sant Pere de Ribes, manté un perfil de dedicacions molts més baix i, per tant, de menor cost. Vilanova té un nombre semblant de dedicacions al nostre, mentre que ens dobla en població amb

Si has pogut llegir aquest article de manera gratuïta és gràcies als subscriptors

Fes-te’n subscriptor i construeix el mitjà de comunicació independent, crític i rigorós que els veïns i les veïnes de Sant Pere de Ribes necessitem.